Salk Institute for Biological Studies

 


 










Salk Institute for biological studies

Salk Institute,

Louis Kahn.

Het Salk institute for biological studies is gebouwd tussen 1959 en 1965 in opdracht van Jonas Salk. Jonas Salk is de ontdekker van het vaccin tegen polio. Naar aanleiding van deze ontdekking is begonnen met de plannen voor een nieuw onderzoekscentrum.

Het salk institute staat aan de kust west kust van de VS in San Diego. De bouwmaterialen zijn Beton, Teak hout, glas en staal.


Het instituut bestaat uit 2 gespiegelde structuren gesitueerd langs een grote binnenplaats. De binnenplaats opent een zicht lijn gericht over de grote oceaan. De twee gebouwen hebben op de binnenplaats een aantal torens staan. Deze gebouwen met hun torens vormen twee gekartelde balken langs de zonovergoten binnenplaats.

De gebouwen worden omschreven als kunst in dienst van de wetenschap. De scheiding van de gebouwen symboliseert de doorbraak in het vinden van het polio vaccin.

In de doorsnede van het bebouw wordt een kenmerkende opbouw zichtbaar. De hoofdgebouwen hebben 6 etages. Boven iedere laboratoriumverdieping ligt een bedienende ruimten. Dit zijn etages waar alle installaties en leidingen door heen lopen die zorgen voor een goede regulering van het binnen klimaat in het gebouw.

De torens op de binnenplaats zijn studieruimtes waar de wetenschappers zich terug kunnen trekken om hun lab resultaten te ordenen en overpeinzen.

Deze studie ruimtes zijn op dezelfde etages gesitueerd als de bedienende ruimten. De laboratoria zijn verbonden met de studie ruimten door middel van een puzzel van bruggen en trappen. Dit is gedaan zodat de afstand tussen arbeid en beschouwing van bevindingen groter lijkt.

Het niveau van de binnenplaats ligt gelijk met de 3e etage van de hoofd gebouwen. Dit betekent dat er 2 verdiepingen onder het maaiveld liggen.

De binnenplaats is een plaats voor het tot rust komen van de geest. Dit zorgt er voor dat er met een heldere blik naar de bevindingen van het lab gekeken kan worden.

Een ander, meer praktisch, uitgangspunt was dat het gebouw een lange levensduur zou hebben met een gering onderhoud. Dit verklaard de keuze van

onafgewerkt beton. dit beton zorgt voor een ruwe brutale uitstraling die toch ook goed bij het rotsachtige landschap past.











het natuurlijk canvas




Een belangrijk uitgangspunt van Kahn was dat oer elementen in hun oorspronkelijke staat aangegrepen moesten worden. Het gehele ontwerp voor het gebouw moest ontworpen worden met eerbied voor de elementen; lucht, aarde, licht en water, en voor het planten en dierenrijk.

Hij liet een volledige analyse maken van het lokale milieu. (licht planten, dieren. landschap.)
 
 
 
De betonen gevel is tot stand gekomen na veel verschillende try outs.

De kleur moest warmer zijn als dat van normaal beton zodat dezen zou passen bij de natuurlijke omgeving waar het gebouw in gesitueerd is. Om dit te bereiken heeft Kahn uiteindelijk vulkanische as toe gevoegd om de gewenste betonkleur te krijgen. Dit heeft als effect gehad dat het gebouw in harmonie is met de natuur. De aansluiting van separaat gestorte delen is een hekel punt geweest. Na veel uitproberen is er gekozen voor een opstaande naad in een punt van 45 graden. Dit geeft een speciale schaduwwerking op de betonen delen. Deze naden vormden echter wel een probleem bij de uitvoering. De bekisting lekte op sommige delen en deze opstaande naden braken bij verwijdering van de bekisting regelmatig af.
Op de torens zijn de delen betonnen panelen verticaal georiënteerd om de verticaliteit te benadrukken. Op de laboratorium gebouwen zijn ze horizontaal georiënteerd om de horizontaliteit van de laboratoria te benadrukken.

op de binnenplaats zijn bewust geen bomen geplaatst of planten geplaatst zodat er als het ware een façade ontstaat naar de lucht en de oceaan. Het was in eerste instantie wel Kahns bedoeling hier een tuin van te maken, maar na de expertise van een vooraanstaand tuinarchitect geraadpleegd te hebben besluit hij toch een binnenplaats te maken in plaats van een beplante tuin.


In het midden van de binnenplaats is een geul aangelegd om het schaarse regenwater op te vangen en te irrigeren naar een lager gelegen deel van de constructie waar het verspreid wordt over een bad die in de schaduw staan van bomen.
De inspiratie voor deze afwatering komt van fort Alhambra in Granada. De binnenplaats is gesitueerd van oost naar west waardoor er altijd een spel van de op en ondergaande zon op de binnenplaats te zien is. De steeds veranderende lucht zorgt voor een dynamisch spel op de binnenplaats.

'' de binnenplaats is een leeg canvas dat ingevuld kan worden door de natuur zijn nooit eindigende spektakels''


De betegeling op de binnenplaats is van het natuursteen travertin. Deze tegel heeft nagenoeg dezelfde tint als het beton in de gevel waardoor deze een eenheid lijkt te vormen. alleen bij nadere inspectie is een onderscheid te maken in de textuur en kleur van de twee materialen. dit zorgt er voor dat je voelt dat de binnenplaats een onderdeel is van het gebouw. een eerste façade naar de verdere structuur van het gebouw.


 
 

 
Licht en het Salk institute.

 

 
De studieruimtes zijn zo georiënteerd dat de enige raamopeningen met uitzicht georiënteerd zijn op het westen. Hierdoor is een vrij uitzicht over de grote oceaan mogelijk. Dit is gedaan zodat de enige afleiding die mogelijk is van de studie de natuur zelf is.

 

Op de binnenplaats is travertin gebruikt als betegeling. Deze natuursteen heeft bijna de zelfde kleur als het beton dat is gebruikt op de gevel. Bij daglicht is zijn de twee materialen qua kleur nagenoeg niet te onderscheiden.
Door de opstaande stortnaden op de gevel wordt er over een hele dag een schaduwspel van deze lijnen op de gevel geprjecteerd. Dit geeft een erg speels en dynamisch effect op de gevel.

 
‘The sun never knew how great it was until it struck the side of a building.’ - ‘louis kahn’






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten